Ny sponsorshipstrategi gør en positiv forskel:

Vi vil øge unges mentale sundhed og trivsel


 

DS Gruppen ønsker en fremtid, hvor unge er mere robuste, har højere selvværd og kan trives i det arbejdsmarked og liv, der venter. Det vil vi bidrage til med ny sponsorshipstrategi, der tager udgangspunkt i samfundsudfordringen ”unges mentale sundhed og trivsel”.

 

Fra Personalemagasinet EKKO nr. 01, 2024
Tekst: Tina Woods
Foto: Annemarie (Fie) Baumann

Tal fra Danmarks Statistik viser, at mere end 30 procent af unge i Danmark har lavt selvværd eller dagligt har symptomer på dårlig trivsel og mentale udfordringer. Der er primært tale om ”Generation Z” (født i 1995 og fremefter). Digitalt indfødte, der er opvokset i en periode med høj usikkerhed, sociale forandringer, en enorm udvikling og Covid19-pandemien, hvilket måske er medvirkende til de voksende udfordringer i generationen. Vi trøster os med, at mange heldigvis også er defineret af en ungdommelig entusiasme og fulde af drømme og styrker.

 

Ny sponsorshipstrategi i DS

I 2030 vil op mod 75 procent af arbejdsstyrken bestå af unge født fra 1980 og fremefter. Vi er dybt afhængige af, at vi har en velfungerende arbejdsstyrke og stærke kunder på markedet. I DS Gruppen har vi et særligt socialt ansvar pga.. vores branche og størrelse, og vores sponsor­shipstrategi tager derfor udgangspunkt i at øge unges mentale sundhed og trivsel. 

Vi har valgt at støtte og samarbejde med nogle af de organisationer, som vi oplever gør en indsats, der virker, og som støtter op om netop den sag.

 

”Vi har med den nye strategi fået et sundt fokus på, hvad DS Gruppen sponsorerer og hvorfor. Sponsorkronerne og ressourcerne, vi bruger på at øge unges mentale sundhed og trivsel, skaber ikke kun værdi hos de unge modtagere, men også for DS Gruppen og vores medarbejdere.”

– Tina Woods, Marketingchef DS Gruppen

 

Særligt fokus på børn og unge

Vi bidrager til Børns Vilkår, der er organisationen bag Børne Telefonen og HØRT. Frivillige sidder klar til chat og samtaler med børn og unge om alt fra problemer med familie, venner og kærester til tungere problemer som misrøgt, misbrug, selvskade og selvmordstanker. I 2023 havde de frivillige rådgivere i alt 63.529 samtaler med børn og unge. Og tallet ser ud til at være stigende.

I samme boldgade har vi valgt at støtte og samarbejde med organisationen Headspace, der også er frivillig­rådgivning målrettet unge. Samarbejdet består blandt andet i, at DS Gruppen og HeadSpace sammen laver en række workshops på erhvervsskoler, hvor formålet er at give eleverne kendskab til HeadSpace og de muligheder, der ligger i rådgivningen.

Lærlingekoordinator Nuun Ebert Niel­­sen deltager aktivt i arbejdet med HeadSpace, og på den måde bliver vi som samarbejdspartner eksponeret hos de unge på erhvervsskolerne og viser, at vi er rummelige og giver muligheder til alle.

 

”Jeg er simpelthen så stolt over, at vi er med til at gøre en forskel blandt de unge. Vi bliver taget rigtig godt imod, når vi kommer ud på erhvervsskolerne sammen med HeadSpace. Og jeg er sikker på at det arbejde, vi bidrager til, rent faktisk virker.”

– Nuun Ebert Nielsen, Lærlingekoordinator DS Stålkonstruktion

DS Gruppen og HeadSpace afholdt den første workshop på Tradium i Randers den 17. maj 2024, hvor lærlingekoordinator fra DS Stålkonstruktion, Nuun Ebert Nielsen, repræsenterede DS.

 

Julemærkehjemmene hjælper børn, der oplever mobning, er ensomme eller­ har andre problemer. 1.000 børn om året kan få et ophold på et julemærkehjem, hvor de skaber bånd med andre børn, der er i samme situa­tion som dem selv. De oplever et fast skema, sund mad og motion samtidig med, at de får nogle mentale redskaber med hjem, så de kan fortsætte den gode livsstil og opretholde det selvværd, de opbygger i løbet af de 10 uger på et julemærkehjem. De er 100 procent afhængige af donationer for at opretholde driften, derfor er DS Gruppen erhvervssponsor og bidrager til drift af julemærkehjemmene i Danmark.

Vi har også valgt at indgå et økonomisk samarbejde med Fonden Binde­leddet, der er en landsdækkende organisation, der primært fungerer som en mentorordning for unge, der er kommet skævt igang med livet. Her får man en ny chance og en mentor, der øger mulighederne for at få en ny start og komme godt i gang med voksenlivet. På sigt har vi planer om mere samarbejde og eventuelt ansættelse af egnede unge, der er i forløb hos Fonden Bindeleddet.

 

På Tradium i Randers var også heldige at møde vores egen lærling - Victor, der viser sin DS-T-shirt frem flankeret af sine skolekammerater.

 

”Som fotograf har jeg deltaget i mange events med HeadSpace, lærlinge og praktikanter, og det er altid livsbekræftende at se Danmarks ungdom i øjnene. Men lige så hjerte­skærende er det, at op mod 30 procent af dem jeg ser i min linse, er i mistrivsel. Derfor glæder det mig virkelig meget, at arbejde i en virksomhed, der støtter initiativer for vores unge mennesker.”

– Fie Baumann, Fotograf DS Gruppen

 

Hovedsponsor i Hobro IK

DS kan snart kan fejre 25 år som hovedsponsor i Hobro IK. Sponsoratet dækker fodboldholdene i alle rækker helt op til førsteholdet. Vi glæder os over de mange fællesskaber i foreningen og det sportslige udgangspunkt, der bidrager til et godt socialt liv og venskaber for livet.  Hobro IK har desuden et særligt talentprogram, hvor der i høj grad tages hensyn til de unge spilleres mentale sundhed og tryghed i kontraktperioden. Samtidig drager vi fordel af Hobro IK’s erhvervsnetværk, og vores medarbejdere får mulighed for at komme gratis på stadion via en pulje billetter, vi har til hver kamp.

 

Øvrige sponsorater

I en årrække har vi sponsoreret mange forskellige aktiviteter, atleter og foreninger. I år har vi valgt at støtte AMBU-festen i Hobro, som er en af Danmarks ældste byfester. Overskuddet fra festen fordeles mellem byens utallige lokale foreninger, og på den måde tilgodeser vi mange på én gang i det lokalsamfund, der omgiver vores virksomheder i Hobro.

Derudover har vi en tradition for at donere til Knæk Cancer, som måske synes at falde lidt udenfor kategorien. Men her tænker vi på dem af vores medarbejdere, pårørende og alle andre, der rammes af sygdommen. Vi kender alle én...

 

Læs også...

”Betonfatter” brænder for...

Bjarne K. Andersen, der er formand i produktionen på DS Elcobyg brænder for at hjælpe unge mennesker på vej...

Læs artiklen

Danmarksmester i BREEAM...

Saúl Díez Lozano er DS Flexhals ukronede danmarksmester i BREEAM...

Læs artiklen

Information om pressemateriale:

Tina Woods

Marketingchef

Mobil: +45 96 57 60 71
Email: two@ds-gruppen.dk

Skriv en besked

Vi bruger cookies til at optimere din oplevelse af vores hjemmeside, til statistik og til markedsføringsbrug.


Afvis alle cookies Acceptér nødvendige cookies Acceptér alle cookies